Robert Schumann

Kwartet smyczkowy F-dur op. 41 nr 2

Béla Bartók

III Kwartet smyczkowy

Robert Schumann

Kwartet smyczkowy A-dur op. 41 nr 3

Artemis Quartett

Jak pisać kwartety smyczkowe po Beethovenie, którego dzieła – szczególnie ostatnie – uznane zostały przez następców za paradygmat „czystej, absolutnej sztuki dźwięków”… Współczesny Beethovenowi Schubert, twórca 15 kwartetów, zapewne nie odczuwał jeszcze tej presji, lecz poetycko nastrojony Schumann – już tak. Po kilku nieudanych próbach ofiarował światu trzy rzadkiej urody Kwartety op. 41 (1842), jedyne w jego dorobku. Rozbijając klasyczną jedność gatunku, zyskał w nich nowy, romantyczny wymiar piękna. Trawestując słynną opinię Schumanna o utworach Chopina, Kwartety Schumanna to prawdziwe… kwiaty romantycznej kameralistyki.

Z innego ducha wywodzi się przełomowy, Trzeci spośród sześciu Kwartetów Béli Bartóka, obok Dymitra Szostakowicza (15 kwartetów) największego mistrza tego gatunku w minionym stuleciu. Tu muzyka nie chce już głosić wprost swojego związku z klasyczno-romantyczną tradycją, zdaje się sięgać w głąb, ku muzycznym źródłom – archetypom melodii, rytmu, barwy-brzmienia. Przy całym radykalizmie III Kwartetu (1927), w muzyce tej odczuwamy wszechobecne u Bartóka „tchnienie ziemi”. Bo Bartók, będąc twórcą prawdziwie światowego formatu, nigdy nie wyparł się swoich narodowych, węgierskich korzeni.

[Stanisław Kosz]


Artemis Quartettzostał założony w 1989 roku na Uniwersytecie Muzycznym w Lubece i jest dziś zaliczany do grona najlepszych kwartetów na świecie. Zwycięstwa w tak ważnych konkursach jak ARD w 1996 oraz sześć miesięcy później “Premio Borciani’ rozpoczęły falę międzynarodowych sukcesów.

Artemis Quartett koncertuje na wszystkich najlepszych scenach i podczas najważniejszych międzynarodowych festiwali w Europie, USA, Azji, Ameryce Południowej oraz Australii. Od 2004 roku zespół posiada swój własny cykl prezentujący muzykę kameralną w Filharmonii Berlińskiej, od 2011 w Wiedeńskiej Konzerthaus (wraz z Belcea Quartet), a od sezonu 2016/2017 w Prince Regent Theatre w Monachium.

Od początku istotną inspiracją dla zespołu była współpraca z muzycznymi przyjaciółmi. Z tego powodu Artemis Quartett koncertował z tak wybitnymi muzykami jak Sabine Meyer, Elisabeth Leonskaja, Juliane Banse i Jörg Widmann. Współpraca ta została udokumentowana na licznych nagraniach, m.in. kwintetów fortepianowych Schuhmanna i Brahmsa z Leife Ove Andsnesem, kwintetu Schuberta z Trulsem Mørk oraz Verklarte Nacht Arnolda Schönberga z Thomasem Kakuskim i Valentinem Erben z zespołu Alban Berg Quartet.

Od 2005 roku zespół dokonuje nagrań wyłącznie dla wytwórni Virgin. Obszerna dyskografia zespołu była wielokrotnie nagradzana prestiżowymi odznaczeniami: ’The German Record Critic’s Award’, nagrodą ’Gramophone’, ’Diapason d’Or’ oraz ’ECHO Klassik’.

W 2011 nagranie wszystkich kwartetów Beethovena zostało uhonorowane jedną z najbardziej prestiżowych nagród francuskich ’Grand Prix de l’Académie Charles Cros’. Szczególnie docenione zostały ostatnie nagrania dzieł Mendelssohna-Bartholdyego w 2014 (nagroda ECHO Klassik), jak również dedykowane Firedmannowi Wiegle – nagrania Kwartetów op. 51 nr 1 i op. 67 Brahmsa w 2015 (Nagroda German Record Critic’s).

Vineta Sareika – skrzypce

Anthea Kreston – skrzypce

Gregor Sigl – altówka

Eckart Runge – wiolonczela