Georg Friedrich Händel

Kantata Siete rose rugiadose HWV 162: aria tytułowa

Kantata Mi palpita il cor HWV 132 c

Antonio Vivaldi

Concerto madrigalesco d-moll na zespół smyczkowy i basso continuo RV 129

Johann Sebastian Bach

Kantata Ich habe genug BWV 82

Johann Christoph Bach

Lament Ach, daß ich Wassers g’nug hätte

Antonio Vivaldi

Kantata Pianti, sospiri e dimandar mercede RV 676

Antonio Caldara

La Passione di Gesù Cristo: XII Sinofnia a-moll na zespół smyczkowy i basso continuo

Melchior Hoffmann

Kantata Schlage doch, gewünschte Stunde [BWV 53

Georg Friedrich Händel

Anthem I will magnify thee HWV 250b: aria tytułowa

Bejun Mehta
kontratenor
Akademie für Alte Musik Berlin

W epoce baroku kastraci-kontratenorzy o nieziemskim głosie czarowali publiczność swoimi wirtuozowskimi ozdobnikami i uwodzili słodkim brzmieniem. Pożądani, uwielbiani, hołubieni byli często kapryśnymi i chimerycznymi postaciami jednocześnie ukochanymi i znienawidzonymi przez kompozytorów.

Światowej sławy kontratenor Bejun Mehta i orkiestra Akademie für Alte Musik Berlin zabiorą słuchaczy w podróż szlakiem wybitnych dzieł napisanych dla wysokich głosów męskich. Program wieczoru wypełnią kantaty i arie mistrzów baroku: Jerzego Fryderyka Händla, Jana Sebastiana Bacha, Antonio Vivaldiego, oraz mało znanego Melchiora Hoffmanna. Pojawi się także przepiękny, zapomniany lament „Ach, dass ich Wassers g`nug hätte” kuzyna wielkiego Jana Sebastiana, Johanna Christopha Bacha. Dopełnieniem całości koncertu będą dwie kompozycje instrumentalne: „Concerto madrigalesco” Antonio Vivaldiego, będące typem kościelnego concerto grosso oraz „La Passione del Gesu Signor Nostro” Antoniego Caldary w formie czteroczęściowej sonaty da chiesa utrzymanej w tradycji Arcangela Corellego. [Wojciech Stępień]


Bejun Mehtajest jednym z najbardziej cenionych kontratenorów na świecie. Regularnie koncertuje na największych scenach operowych, m.in. Royal Opera House, Covent Garden, Opera Narodowa w Paryżu, Teatr w Wiedniu, berlińska State Opera, Meropolitan Opera, jak również podczas festiwali w Salzburgu, Glyndebourne, Aix-en-Provence i Wiener Festwochen.

W sezonie 2016/17 Bejun Mehta został artystą-rezydentem w Filharmonii Drezdeńskiej, z którą realizuje cztery odmienne programy, zarówno jako śpiewak, jak i dyrygent. Oprócz arii z oper i oratoriów Händla i Mozarta, zaprezentuje kantaty kameralne, concerto grossi, wczesne symfonie Mozarta, a także napisaną specjalnie dla niego solową kantatę Dream of the Song George Benjamina.

Najciekawsze realizacje ostatnich sezonów obejmują takie role jak Anioła 1/Chłopca w znakomitej operze Written on Skin George’a Benjamina (Aix-en-Provence, Netherlands Opera oraz Royal Opera House), światową premierę Dream of Song Benjamina wraz z Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam pod dyrekcją kompozytora, światową premierę Toshio Hosokawa Stilles Meer dla hamburskiej Staatsoper (rola Stefana) oraz nową produkcję Orfeusza i Euridice Glucka pod batutą Daniela Barenboima w Staatsoper Unter den Linden w Berlinie.

Bejun Mehta ma w swoim dorobku szeroki wachlarz nagrań. Jego ostatnia solowa płyta, zawierająca zbiór klasycznych arii zatytułowana Che Puro Ciel (Akademie für Alte Musk Berlin/Jacobs/Harmonia Mundi),  która pojawiła się jesienią 2014, otrzymała nagrodę Le Diamant d’Opera Magazine, Choc de Classica oraz była nominowana w 2014 przez Gramophone Award w kategorii recital. Z kolei jedna z najlepiej sprzedających się płyt Ombra Cara, zawierająca nagrania arii Händla (Freiburger Barockorchester/Jacobs/Harmonia Mundi) została nagrodzona w 2011 przez ECHO Klassik w kategorii „nagranie roku – opera”.


Akademie für Alte Musik Berlin

Akademie für Alte Musik Berlinzostała założona w Berlinie w 1982 roku. Orkiestra należy obecnie do światowej czołówki orkiestr kameralnych specjalizujących się w wykonawstwie na instrumentach z epoki i szczyci się niezliczoną ilością sukcesów koncertowych. Zespół regularnie pojawia się w największych salach koncertowych w Europie, Azji oraz Ameryce Północnej i Południowej.

Akamus jest filarem berlińskiej sceny kulturalnej. Od ponad 30 lat ma własną serię koncertów w Koncerthaus, a od 1994 roku współpracuje z Staats Oper przy realizacji różnorodnych dzieł epoki baroku. Ponadto, od 2012 zespół ma swój własny cykl koncertów w Prinzregententheater w Monachium.

Akamus daje ponad 100 koncertów rocznie w obsadzie od zespołu kameralnego do orkiestry symfonicznej, które wykonuje pod kierownictwem artystycznym koncertmistrzów Stephana Mai’a, Bernharda Forcka oraz Georga Kallweita oraz wielu dyrygentów gościnnych. Regularnie współpracuje ze światowej sławy solistami, takimi jak: Isabelle Faust, Andreas Staier, Alexander Melnikov, Anna Prohaska, Werner Güra, Michael Volle oraz Bejun Mehta

O międzynarodowym sukcesie Akademie für Alte Musik Berlin świadczy imponująca liczba ponad miliona albumów sprzedanych na całym świecie. Płyty zespołu zostały uhonorowane wieloma międzynarodowymi nagrodami, w tym „Grammy Award”, „Diapason d’Or” oraz „Gramophone Award”. W najnowszej dyskografii zespołu znajdują się nagrania Händla Muzyka na wodzie, Mendelssohn’a Eliasz (pod dyrekcją Hansa-Christopha Rademanna) oraz Pasja wg św. Jana Bacha (pod dyrekcją René Jacobs’a).

Akademia została odznaczona nagrodą „Telemann-Preis” w Magdeburgu, a w 2014 roku, medalem Bach Medaille w Lipsku oraz wyróżnieniem ECHO Klassik.