Galeria z koncertu
Joseph Haydn

Kwartet smyczkowy D-dur Der Frosch

Johann Sebastian Bach

III Suita C-dur na wiolonczelę solo BWV 1009

György Kurtág

Kwartet smyczkowy Officium breve in memoriam Andreae Szervánszky

Franz Schubert

Kwintet smyczkowy C-dur op.163

Kuss Quartet
Miklós Perényi
wiolonczela

III Suita C-dur Jana Sebastiana Bacha na wiolonczelę solo należy do klasyki literatury wiolonczelowej. W Kwartecie D-dur „Żabim” (1787) prostota łączy się z kunsztownością, a specjalność Papy Haydna – muzyczny humor – iskrzy tu pełnym blaskiem. Officium breve in memoriam Andreae Szervánszky (1989) György Kurtága należy do serii utworów-epitafiów. Typowa dla węgierskiego mistrza kondensacja wypowiedzi nawiązuje do Antona Weberna, który jest tu zresztą przywoływany wprost, w postaci cytatu. Kwintet C-dur (1828) Franciszka Schuberta okazał się jego pożegnaniem z życiem. To jeden z najczystszych klejnotów romantyzmu.


Kuss Quartet– niezwykle charyzmatyczny zespół, należący do najlepszych kwartetów smyczkowych na świecie. W jego skład wchodzą wybitni instrumentaliści: Jana Kuss (skrzypce I), Oliver Wille (skrzypce II), William Colleman (altówka) i Mikayel Hakhnazaryan (wiolonczela). Gotowość zespołu do twórczego eksperymentowania przejawia się nie tylko w wyborze repertuaru, obejmującego kompozycje epok od najdawniejszych po współczesne, lecz również w sięganiu po uznany repertuar kwartetowy i prezentowaniu go w zupełnie nowej, świeżej interpretacji.

Zespół ma na swoim koncie wiele prestiżowych nagród, m.in. w 2002 otrzymał I nagrodę Niemieckiej Rady Muzycznej (Deutscher Musikrat) oraz I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kwartetów Smyczkowych „Premio Paolo Borciani” w Reggio Emilia, w 2003 został uhonorowany nagrodą dla młodych muzyków Borletti-Buitoni oraz wybrany do programu „Wschodzące gwiazdy” (Rising Stars) organizacji European Concert Hall. Od momentu rozpoczęcia swojej kariery występował w najważniejszych salach koncertowych na całym świecie i otrzymał zaproszenia na najbardziej znaczące międzynarodowe festiwale.

Repertuar Kwartetu obejmuje dzieła od renesansowych po współczesne – Helmuta Lachenmanna i György Kurtága, z którymi zespół często współpracuje. W 2013 ukazało się wspólne z Miklósem Perényiem – znakomitym wiolonczelistą i przyjacielem artystycznym zespołu – nagranie Kwintetu Roberta Schumanna, zrealizowane dla angielskiej wytwórni Onyx Classic.

Kwartet koncertował z tak wspaniałymi artystami, jak Kirill Gerstein, Pierre-Laurent Aimard, Avi Avital oraz sopranistka Mojca Erdmann, z którą przygotowuje nagranie płytowe dzieł Schönberga i Brahmsa. W sezonie artystycznym 2014/2015 zaplanowane są trasy koncertowe w Europie i Japonii oraz występy na Ukrainie i w Londynie.


Miklós Perényi

Miklós Perényi– węgierski wiolonczelista, uznawany za jednego z najznakomitszych wirtuozów tego instrumentu. Znakiem rozpoznawczym artysty jest niezwykła muzykalność oraz wyczulenie na subtelne niuanse dźwiękowe. Naukę gry na wiolonczeli rozpoczął w wieku pięciu lat u Miklósa Zsámboki, ucznia Davida Poppera. Już w wieku dziewięciu lat dał swój pierwszy koncert w Budapeszcie. Studiował w latach 1960–1964 u Enrico Mainardiego w Rzymie oraz w Budapeszcie w klasie Ede Banda.

W 1963 został laureatem I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym Pablo Casalsa w Budapeszcie, w następstwie czego, w latach 1965 i 1966, Casals zaprosił go na swoje kursy mistrzowskie do Puerto Rico. W 1974 artysta związał się z Akademią Franciszka Liszta w Budapeszcie, gdzie od 1980 zajmuje stanowisko profesora.

W 1980 został uhonorowany Nagrodą im. Kossutha, w 1987 otrzymał Bartok-Pásztory-Prize, a w 2014 tytuł „Narodowego Artysty” nadawany przez Węgierską Akademię Sztuki.

W 2014 Perényi koncertował w najważniejszych ośrodkach w Europie, Japonii, Chinach, jak również w Ameryce Północnej i Południowej. W swoim repertuarze ma dzieła twórców od XVII wieku aż do współczesność, zarówno kompozycje solowe, kameralne, jak i na wiolonczelę solo z orkiestrą. Wśród jego najbliższych współpracowników jest pianista András Schiff, z którym nagrał wszystkie dzieła Beethovena na wiolonczelę i fortepian (ECM 2005) i zdobył nagrodę Cannes Classical Award 2005. Ostatnie solowe nagranie Perényiego z utworami Brittena, Bacha i Ligetiego, zarejestrowane dla wytwórni ECM, zostało szeroko docenione przez krytykę i publiczność.