Joseph Haydn

26. Symfonia d-moll Lamentatione Hob. I/26

Gustav Mahler

Blumine

cz. 2. I Symfonii D-dur Tytan (wersja wczesna)

Claude Vivier

Lonely Child na sopran i orkiestrę kameralną

Gustav Mahler

Was mir die Blumen auf der Wiese erzählen

cz. 2. III Symfonii d-moll (oprac. Benjamin Britten)

Giacinto Scelsi

Elohim

Richard Wagner

Idylla Zygfryda

Ilan Volkov
Dyrygent
Mahler Chamber Orchestra
Claire Booth
sopran

Program pierwszego koncertu Mahler Chamber Orchestra ukazuje duchowość w kalejdoskopie ludzkich uczuć i emocji: od cierpienia Chrystusa na krzyżu (Symfonia „Lamentatione” J.Haydna), poprzez uczucie niespełnionej miłości (Blumine G.Mahlera), poczucie samotności i odrzucenia (Lonely Child C.Viviera), beztroskiej szczęśliwości („Co opowiadają mi kwiaty na łące” G. Mahlera), do gniewu i błagania zanoszonego do Boga (Elohim G.Scelsiego), na miłości małżeńskiej i rodzicielskiej kończąc (Idylla Zygfryda R.Wagnera).


Ilan Volkov

Ilan VolkovUrodzony w Izraelu w 1976 roku, karierę dyrygencką rozpoczął w wieku dziewiętnastu lat. W 2003 roku został mianowany dyrektorem artystycznym Szkockiej Orkiestry Symfonicznej BBC, a w roku 2009 objął stanowisko dyrygenta gościnnego.

W latach 2011-2014 piastował funkcję dyrektora artystycznego i pierwszego dyrygenta Islandzkiej Orkiestry Symfonicznej. Jego przyjazd do Reykjawiku zbiegł się z otwarciem prestiżowej sali koncertowej Harpa. Jest gościnnym dyrygentem najbardziej znanych światowych orkiestr. Regularnie współpracuje z najbardziej cenionymi zespołami, pojawiając się na najważniejszych festiwalach, m.in. w Salzburgu, Edynburgu, BBC Proms, Lucernie i Berlinie. Do najistotniejszych przedsięwzięć tego sezonu należą wykonania z Orkiestrą Symfoniczną BBC, Operą Stuttgarcką, a także CBSO, SWR Stuttgart, Orkiestrą Filharmonii w Seulu, Ensemble Intercontemporain i Orkiestrą Symfoniczną WDR z Kolonii. W równym stopniu zainteresowany muzyką operową, w roku 2016 poprowadzi operę Geralda Barry’ego Importance of Being Earnest (Bądźmy poważni na serio) w Centrum Lincolna w Nowym Jorku.

Volkov jest kuratorem festiwalu muzyki współczesnej Tektonika, organizowanego od 2012 roku w Reykjaviku, podczas którego prezentowane są zarówno dzieła należące do klasyki XX wieku, jak i nowe gatunki z pogranicza improwizacji, elektroniki i rocka. W roku 2013 Tektonika odbyła się w dwóch miastach, Reykjaviku i Glasgow, we współpracy ze znakomitymi orkiestrami: Islandzką Orkiestrą Symfoniczną oraz Szkocką Orkiestrą Symfoniczną BBC. Od roku 2014 Tektonika rozrasta się – jest obecna na festiwalu Adelaide z udziałem Adelaide Symphony, a w przyszłości także w Oslo, Nowym Jorku, Tel Awiwie i Londynie.


Mahler Chamber Orchestra

Mahler Chamber OrchestraZespół znany z kreatywności i muzycznej pasji, rozpoczął działalność w 1997 roku. Jest orkiestrą złożoną z wybitnych muzyków, łączących się na potrzeby europejskich i światowych tras koncertowych, a 45 członków podstawowego jej składu to przedstawiciele 20 krajów.

U podstaw muzycznej twórczości orkiestry leży uwielbienie muzyki kameralnej. Zasadniczy jego repertuar obejmuje klasycyzm wiedeński i okres wczesnego romantyzmu, orkiestra nie stroni jednak od utworów współczesnych i premier światowych.

Najważniejszym źródłem inspiracji dla orkiestry byli jej twórca i mentor Claudio Abbado oraz Daniel Harding, uhonorowany tytułem dyrygenta – laureata. Obecnie orkiestra współpracuje ze skrzypaczką Isabelle Faust oraz dyrygentami Daniele Gatti i Teodorem Currentzis.

W 2015 roku MCO zakończyła czteroletni projekt, realizowany wspólnie z Leifem Ove Andsnesem, The Beethoven Journey, z którym wystąpiła w najważniejszych salach koncertowych na całym świecie, m.in. w Bonn, Lucernie, Wiedniu, Paryżu, Nowym Jorku, Tokio i Londynie. Płyta CD nagrana podczas tej trasy została wyróżniona wieloma nagrodami, m.in. przez czasopismo BBC Music Magazine.

W styczniu 2016 roku MCO rozpoczęła współpracę z Mitsuko Uchidą i kontynuuje prace nad  cyklem symfonii Beethovena pod batutą Daniele Gattiego. Pod kierownictwem Daniela Hardinga zrealizują ósmą już odsłonę projektu MCO Academy w Dortmundzie, Kolonii i Essen oraz tournée z półsceniczną wersją opery Written on Skin George’a Benjamina pod batutą kompozytora. Światową premierę tego spektaklu zagrała w 2012 roku właśnie Mahler Chamber Orchestra, podobnie jak jego amerykańską premierę na nowojorskim Mostly Mozart Festival.


Claire Booth

Claire Booth Znakomita brytyjska sopranistka, ma w swoim repertuarze szeroki wachlarz dzieł operowych i koncertowych. W 2011 roku śpiewała partię Rozyny w Cyruliku sewilskim Rossiniego (Szkocka Opera Narodowa), a ostatnio partię Lisiczki w operze Janáčka Przygody Lisiczki Chytruski (Opera Garsington) oraz partię Elci w Mojżeszu w Egipcie Rossiniego (Walijska Opera Narodowa).

Pośród innych znakomitych projektów występowała w Operze Królewskiej w Londynie, realizując partie sopranowe w takich kompozycjach jak Kafka-fragmenty Kurtága w przełomowej realizacji Netii Jones oraz Atthis Georga Friedricha Haas’a i Whitman Settings Olivera Knussena z Boston Symphony Orchestra. Z powodzeniem występuje w repertuarze koncertowym, brała udział w przeglądzie twórczości Juliana Andersona w londyńskiej Wigmore Hall, występowała w przedstawieniu operowym Yan Tan Tethera Harrisona Birtwistle’a z okazji osiemdziesiątych urodzin kompozytora, wzięła także udział w festiwalu w Aldeburghu wraz z Mahler Chamber Orchestra.

Obecny sezon artystyczny Claire Booth rozpoczęła od projektu z Walijską Operą Narodową, realizując partię Rozyny w Cyruliku sewilskim Rossiniego, oraz występami z londyńskim zespołem Nash Ensemble, Britten Sinfonia oraz specjalizującym się w wykonawstwie oper epoki baroku zespołem Early Opera Company.