Jean Sibelius

VII Symfonia C-dur op. 105

Benjamin Britten

Les Illuminations na sopran i orkiestrę smyczkową op. 18

Franz Schubert

Symfonia C-dur Wielka D 944

Thomas Søndergård
Dyrygent
Mahler Chamber Orchestra
Claire Booth
sopran

Symbol światła jest obecny praktycznie w każdej religii, a walka duchowa pomiędzy siłami światła i ciemnością jest treścią wielu wierzeń religijnych. Jednoczęściowa VII Symfonia C-dur J. Sibeliusa ukazuje różnorodność kolorów w monotonnym fińskim krajobrazie, a jej zakończenie tajemniczo prowadzi do wiecznego światła. Dziewięć pieśni Les Illuminations B. Brittena przedstawia szalone wizje poety A. Rimbauda będące jednocześnie olśnieniami, chwilami objawiającego się światła. Fanfara staje się znakiem zerwania z rzeczywistością i kluczem do zrozumienia przesłania utworu. IX Symfonia C-dur F. Schuberta określona przez R. Schumanna jako „niebiańskie dłużyzny” obok pochwały  panteistycznego świata natury jest także gloryfikacją chrześcijańskiego trójjedynego Boga – światłości prawdziwej.


Thomas Søndergård

Thomas Søndergårdjest pierwszym dyrygentem BBC National Orchestra of Wales (BBCNOW) i pierwszym dyrygentem gościnnym Royal Scottish National Orchestra (RSNO). W latach 2009-2012 piastował stanowisko dyrygenta i doradcy muzycznego Norweskiej Orkiestry Radiowej.

W tym sezonie realizuje projekty z Leipzig Gewandhaus, Toronto Symphony, Norske Opera (Oslo), Netherlands Philharmonic i Mahler Chamber Orchestra w ramach obchodów 150 rocznicy urodzin Carla Nielsena. Ponadto koncertuje z orkiestrami z  Berlina (DSO), Houston, Atlanty oraz Duńską Orkiestrą Narodową.

Do najważniejszych projektów ostatnich sezonów należą koncerty przygotowane na BBC Proms (z BBCNOW) oraz przedsięwzięcia z Philharmonia Orchestra, filharmoniami z Gothenburga, Atlanty, Brukseli, Oslo i Luksemburga, orkiestrami symfonicznymi z Seattle, Sydney, Vancouver, Houston oraz Orkiestrą Symfoniczną BBC. Artysta odbył europejskie tournée z Junge Deutsche Philharmonie i EUY, występował z Filharmonią z Rotterdamu, Duńską Orkiestrą Symfoniczną, CBSO oraz Bamberg Symphony. Jako dyrygent operowy pracował z Royal Swedish Opera (Dialogi karmelitanek, Turandot z Niną Stemme) i Royal Danish Opera (Przygody Lisiczki Chytruski).

Artysta jest wielkim propagatorem muzyki Carla Nielsena. Najnowszy program koncertowy przygotowany ze Szwedzką Radiową Orkiestrą Symfoniczną (V Symfonia) wysoko oceniła krytyka. Pisano, iż Søndergård „nie ma sobie równych w pionierskich wykonaniach utworów Nielsena … trudno wyobrazić sobie lepszą interpretację tej niezwykłej Symfonii” (Dagens Nyheter). W 2015 roku w ramach obchodów rocznicowych Sibeliusa i Nielsena poprowadził szereg koncertów z muzyką tych kompozytorów z wieloma najlepszymi orkiestrami.

 


Mahler Chamber Orchestra

Mahler Chamber OrchestraZespół znany z kreatywności i muzycznej pasji, rozpoczął działalność w 1997 roku. Jest orkiestrą złożoną z wybitnych muzyków, łączących się na potrzeby europejskich i światowych tras koncertowych, a 45 członków podstawowego jej składu to przedstawiciele 20 krajów.

U podstaw muzycznej twórczości orkiestry leży uwielbienie muzyki kameralnej. Zasadniczy jego repertuar obejmuje klasycyzm wiedeński i okres wczesnego romantyzmu, orkiestra nie stroni jednak od utworów współczesnych i premier światowych.

Najważniejszym źródłem inspiracji dla orkiestry byli jej twórca i mentor Claudio Abbado oraz Daniel Harding, uhonorowany tytułem dyrygenta – laureata. Obecnie orkiestra współpracuje ze skrzypaczką Isabelle Faust oraz dyrygentami Daniele Gatti i Teodorem Currentzis.

W 2015 roku MCO zakończyła czteroletni projekt, realizowany wspólnie z Leifem Ove Andsnesem, The Beethoven Journey, z którym wystąpiła w najważniejszych salach koncertowych na całym świecie, m.in. w Bonn, Lucernie, Wiedniu, Paryżu, Nowym Jorku, Tokio i Londynie. Płyta CD nagrana podczas tej trasy została wyróżniona wieloma nagrodami, m.in. przez czasopismo BBC Music Magazine.

W styczniu 2016 roku MCO rozpoczęła współpracę z Mitsuko Uchidą i kontynuuje prace nad  cyklem symfonii Beethovena pod batutą Daniele Gattiego. Pod kierownictwem Daniela Hardinga zrealizują ósmą już odsłonę projektu MCO Academy w Dortmundzie, Kolonii i Essen oraz tournée z półsceniczną wersją opery Written on Skin George’a Benjamina pod batutą kompozytora. Światową premierę tego spektaklu zagrała w 2012 roku właśnie Mahler Chamber Orchestra, podobnie jak jego amerykańską premierę na nowojorskim Mostly Mozart Festival.


Claire Booth

Claire Booth Znakomita brytyjska sopranistka, ma w swoim repertuarze szeroki wachlarz dzieł operowych i koncertowych. W 2011 roku śpiewała partię Rozyny w Cyruliku sewilskim Rossiniego (Szkocka Opera Narodowa), a ostatnio partię Lisiczki w operze Janáčka Przygody Lisiczki Chytruski (Opera Garsington) oraz partię Elci w Mojżeszu w Egipcie Rossiniego (Walijska Opera Narodowa).

Pośród innych znakomitych projektów występowała w Operze Królewskiej w Londynie, realizując partie sopranowe w takich kompozycjach jak Kafka-fragmenty Kurtága w przełomowej realizacji Netii Jones oraz Atthis Georga Friedricha Haas’a i Whitman Settings Olivera Knussena z Boston Symphony Orchestra. Z powodzeniem występuje w repertuarze koncertowym, brała udział w przeglądzie twórczości Juliana Andersona w londyńskiej Wigmore Hall, występowała w przedstawieniu operowym Yan Tan Tethera Harrisona Birtwistle’a z okazji osiemdziesiątych urodzin kompozytora, wzięła także udział w festiwalu w Aldeburghu wraz z Mahler Chamber Orchestra.

Obecny sezon artystyczny Claire Booth rozpoczęła od projektu z Walijską Operą Narodową, realizując partię Rozyny w Cyruliku sewilskim Rossiniego, oraz występami z londyńskim zespołem Nash Ensemble, Britten Sinfonia oraz specjalizującym się w wykonawstwie oper epoki baroku zespołem Early Opera Company.