Sala Koncertowa NOSPR
Carl Philipp Emanuel Bach

Sinfonia C-dur Wq.174 /H. 659

Wolfgang Amadeus Mozart

Symfonia G-dur KV 124

Carl Philipp Emanuel Bach

Koncert wiolonczelowy A-dur Wq.182 /H. 439

Joseph Haydn

Koncert wiolonczelowy C-dur Hob. VIIb: 1

Symfonia D-dur Hob. I:13

Orkiestra Historyczna {oh!}
Martyna Pastuszka
skrzypce
Jean-Guihen Queyras
wiolonczela
Orkiestra Historyczna {oh!}

Orkiestra Historyczna {oh!}Zespół założony w 2012 r. w Katowicach przez grupę instrumentalistów – entuzjastów i miłośników muzyki dawnej, skupionych wokół koncertmistrzyni Martyny Pastuszki oraz menedżera Artura Malkego. Poświęcając się wykonawstwu historycznemu, członkowie {oh!} Orkiestry nie zapominają o możliwie bliskim docieraniu z muzyką do słuchaczy. Praca nad każdym elementem dzieła, podkreślająca znaczenie muzyki w wymiarze retorycznym, owocuje koncertami, których celem jest nie tylko znakomita komunikacja między wykonawcami, ale przede wszystkim pomiędzy muzykami a słuchaczami. Już od pierwszego koncertu ten rodzaj korespondencji został dostrzeżony i doceniony przez krytyków, a także zapraszanych do współpracy solistów. W 2017 r. {oh!} obchodzi pięciolecie swojego istnienia. W tym czasie dynamicznie i konsekwentnie rozwijający się zespół, przy wsparciu Miasta Katowice, wypracował sobie pozycję jednej z najważniejszych orkiestr muzyki dawnej w Polsce. W 2015 r. nakładem wydawnictwa DUX zespół zadebiutował na rynku fonograficznym płytą „{oh!} Schreyfogel/Schaffrath/Visconti”, zawierającą koncerty skrzypcowe i klawesynowe ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Dreźnie; w 2016 r. ukazała się kolejna płyta – wydane przez MUSICON nagranie utworów o. A. Ivančicia w ramach cyklu „Jasnogórska Muzyka Dawna”. Orkiestra Historyczna ma także za sobą międzynarodowe realizacje dwóch współczesnych premier scenicznych oper: Didone abbandonata D. Sarriego (2014) oraz Arminio J. A. Hassego (2016). Dzięki współpracy z NOSPR od 2015 r. {oh!} regularnie koncertuje w ramach cyklu Muzyka Dawna, mając możliwość realizacji najambitniejszych programów przy udziale znakomitych solistów. Wśród najważniejszych przedsięwzięć orkiestry w 2017 r. można wymienić nagrania płyty z Concerti grossi Francesca Scarlattiego dla belgijskiego wydawnictwa MUSO, koncerty w NOSPR, m.in. z Andreasem Staierem, Ensemble Polyharmonique czy Janą Semerádovą. Zespół planuje także cykl koncertów poświęconych muzyce sakralnej Bacha związany z jubileuszem 500-lecia Reformacji.


Martyna Pastuszka

Martyna Pastuszkaod roku 2012 jest pierwszym skrzypkiem i dyrektorem artystycznym założonej wraz z menedżerem Arturem Malke {oh!} Orkiestry Historycznej. W zespole skupiła wokół siebie grupę znakomitych muzyków fascynatów-wirtuozów, co wraz z jej niebanalną wyobraźnią muzyczną oraz docenianymi przez obserwatorów umiejętnościami kształtowania pracy zespołu pozwoliły na dynamiczny rozwój {oh!} Orkiestry Historycznej, która bardzo szybko wzbudziła zaufanie i poparcie u największych polskich instytucjimuzycznych oraz festiwali międzynarodowych.

Jako koncertmistrz Martyna Pastuszka jest także zapraszana do współpracy z innymi zespołami, m.in.: Le Parlement de Musique (2009-2013), Capella Cracoviensis (od 2010), Collegium Marianum. Jako kameralistka współpracuje z kolońską formacją NeoBarock, paryską orkiestrą Le Cercle de l’Harmonie oraz, przede wszystkim, od 2001 roku, z polskim zespołem Arte dei Suonatori. To właśnie współpraca z orkiestrą Arte dei Suonatori i jej licznymi gośćmi, a także studia w katowickiej Akademii Muzycznej ukształtowały gust muzyczny Martyny Pastuszki i wykształciły ją wiolinistycznie.

Nieustającym źródłem inspiracji są dla artystki znakomite osobowości muzyczne, które spotkała w swej karierze: Rachel Podger, Guliano Carmignola, Andrew Parrott, Julien Chauvin, Andreas Staier, Hidemi Suzuki, Barthold Kuijken, Dan Laurin, René Jacobs.

Martyna realizuje się również w szeroko prowadzonej działalności pedagogicznej. Jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Akademii Sztuk Muzycznych im. L. Janačka w Brnie gdzie prowadzi klasy skrzypiec barokowych, a młodych skrzypków kształtuje także podczas rozmaitych kursów muzycznych.