Paweł Mykietyn

Wyliczanka na 3 głosy i 9 instrumentów

(prawykonanie utworu zamówionego przez Festiwal Katowice Kultura Natura)

Szymon Bywalec
Dyrygent
Orkiestra Muzyki Nowej
Anna Gadt
śpiew
Agnieszka Kiepuszewska
śpiew
Iwona Kmiecik
śpiew
Szymon Bywalec

Szymon BywalecUkończył z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie Jana Wincentego Hawela w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W latach 2006–2013 był dyrektorem artystycznym Akademickiej Orkiestry Symfonicznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. współpracował wówczas Podczas różnych projektów współpracował wówczas z tak znanymi dyrygentami, jak: G. Chmura, T. Yuasa, A. Tamayo, J. Kaspszyk, K. Penderecki, P. McCreesh. Jest także absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie studiował w klasie oboju Jerzego Kotyczki.

Jako stypendysta sieneńskiej Accademia Musicale Chigiana doskonalił swój warsztat dyrygencki w klasie mistrzowskiej G. Gelmettiego (2001) i L. Zagroska (2002 – Diploma di Merito). Brał również udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez G. Chmurę, K. Masura, Z. Peskó, P. Bouleza.

Jest laureatem I nagrody w 2. Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku (1998), a także dwóch nagród pozaregulaminowych przyznanych w ramach 6. Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (1999). Kilkakrotnie był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki.

Jest stałym dyrygentem Orkiestry Muzyki Nowej, którą prowadził podczas różnych festiwali, takich jak: Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova i Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Festiwal Muzyki Pawła Szymańskiego w Warszawie, Melos-Étos w Bratysławie, Aksamitna Kurtyna 2 we Lwowie, Beijing Modern w Pekinie, Hindsgavl Festival w Danii. Regularnie współpracuje też z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.

Ma na swym koncie ponad 100 światowych i polskich prawykonań. Z OMN dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia, a także zarejestrował materiał dźwiękowy na pierwszą płytę CD nominowaną do nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2003. Za album monograficzny z muzyką Weroniki Ratusińskiej (DUX) otrzymał wraz z OMN w kwietniu 2009 r. PizzicatoSupersonic Award. Nagranie Trzech pieśni do słów Trakla Pawła Szymańskiego uzyskało w czerwcu 2007 r. rekomendację na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, zaś wykonane z Orkiestrą Sinfonia Varsovia Gemisatos Magdaleny Długosz oraz things lost things invisible Ewy Trębacz otrzymały rekomendację w czerwcu 2009 r. Wydana wraz z wiolonczelistą Jakobem Kullbergiem płyta CD z koncertami wiolonczelowymi kompozytorów skandynawskich (Nørgård, Nordheim, Saariaho) otrzymała w styczniu 2013 r. Lyt til Nytprisen – Nagrodę Radia Duńskiego za rok 2012. W 2016 r. ukazał się album nagrany we współpracy z włoskim klarnecistą Michelle Marellim i OMN (Decca).

Od 2011 r. jest członkiem Rady Programowej festiwalu Warszawska Jesień, a w latach 2013–2016 był dyrektorem artystycznym festiwalu Musica Polonica Nova.

Dyrygował wieloma orkiestrami symfonicznymi, radiowymi i kameralnymi w Polsce i za granicą.


Orkiestra Muzyki Nowej

Orkiestra Muzyki NowejOrkiestra Muzyki Nowej od kilkunastu lat eksploruje obszar sztuki współczesnej z naciskiem na muzykę najnowszą, poszukując dzieł znaczących dla kultury, interesujących dla odbiorcy, nowatorskich, czasem niesłusznie zapomnianych, wartych przygotowania, publicznej prezentacji i rejestracji na płytach CD.

Efektem tej aktywności jest ponad sto prawykonań zaprezentowanych podczas krajowych i zagranicznych festiwali muzycznych, szereg nagrań radiowych
i studyjnych, z których znaczna część została uwieczniona na płytach, otrzymując wysokie oceny oraz nagrody międzynarodowej krytyki, w tym m.in.: nagrodę Radia Duńskiego P2-Prize,Pizzicato Supersonic Award, liczne rekomendacje na Międzynarodowych Trybunach Kompozytorów UNESCO (Paryż, Amsterdam) oraz nominację do nagrody Fryderyk 2003.

Kompetencje wykonawcze zespołu – cenione przez kompozytorów, organizatorów festiwali, promotorów muzyki współczesnej i wydawców płytowych – to efekt szeroko zakrojonej współpracy ze znakomitymi dyrygentami, solistami i reżyserami dźwięku, a także odwagi w podejmowaniu artystycznych wyzwań obejmujących prezentacje wielu wymagających i karkołomnych wręcz pozycji repertuarowych muzyki
XX wieku (m.in. Répons i Derive 2 Pierre’a Bouleza) oraz liczne prawykonania dzieł uważanych czasem za niewykonalne i odrzucanych przez innych twórców.

OMN to również inspirator i organizator wielu przedsięwzięć artystycznych skomplikowanych pod względem logistycznym, wśród których można wyróżnić organizację działań interdyscyplinarnych
z udziałem tancerzy, solistów i wokalistów, z wykorzystaniem multimediów oraz technologii informatycznych realizowanych poza salami koncertowymi.

Formacja uczestniczy w międzynarodowych projektach łączących różne dziedziny sztuki.  Współpracuje
z wieloma instytucjami promującymi muzykę współczesną i zespołami, które specjalizują się w jej wykonawstwie.


Anna GadtWokalistka, improwizatorka i kompozytorka jazzowa. Wydała 5 autorskich albumów, debiut uzyskał nominację do nagrody Fryderyk. Zdobywczyni Grand Prix Międzynarodowego Konkursu – Jazz Struggle (2006), laureatka Międzynarodowych Spotkań Wokalistów Jazzowych  (2001), Jazzu nad Odrą (2007, 2011). Koncertowała z czołowym aranżerami i dyrygentami kraju: A.Sztaba, K.Herdzin, N.Kołodziejczyk. Do jej ostatnich przedsięwzięć należą: trio jazzowe„Renaissance” (głos, akordeon, perkusja) oraz europejski kwartet – The New Inspiration. Stale współpracuje z zespołem RGG, z którym tworzy Anna Gadt Quartet.

Współpracowała m.in.z : Kwadrofonik (S.Reich „Music for 18 Musicians”), Pawłem Mykietynem (opera „Czarodziejska Góra”), sekstetem Włodzimierza Nahornego.
Koncertowała w głównych salach kraju (m.in. NFM, radiowe studio im. A.Osieckiej w Trójce, Teatr Wielki, Sala Kongresowa) a także za granicą (m.in.: Niemcy, Szwajcaria, Łotwa, Słowacja).
W 2013 r. uzyskała tytuł doktora w dyscyplinie artystycznej – wokalistyka. Pedagog Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach.


Agnieszka KiepuszewskaUrodzona w 1984 roku, w Słupsku. Ukończyła I i II st. Państwowej Szkoły Muzycznej w Słupsku. Absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu na kierunku dyrygentura chóralna (2003-2008) oraz Akademii Muzycznej w Katowicach na specjalności wokalistyka jazzowa (2008-2013).  Stypendystka programu Socrates-Erasmus w Consevatorium di Santa Cecilia w Rzymie (2007). W latach 2009-2015 związana z Operą Krakowską, a także z chórami gospel w Krakowie i na Śląsku jako dyrygentka i trener wokalny.

Jej debiutancka płyta zatytułowana „Silence” miała premierę w 2012 roku (wydana nakładem Agencji Muzycznej Polskiego Radia). Aga Kiepuszewska wystąpiła również gościnnie na albumach: „Marysia – wiersze z Kazachstanu” Soundcheck, „Nils Project”, „Pamiętniki z powstania warszawskiego”.

Występuje w dużych formach wokalno-instrumentalnych, m.in. wciela się w postać Marusi i wykonuje partie chóralne w operze „Czarodziejska Góra” Pawła Mykietyna w reżyserii Andrzeja Chyry (Festival Malta w Poznaniu). Śpiewa w widowisku muzyczno-baletowym „Kryptonim 27” inspirowanym dziełami Zdzisława Beksińskiego (NCK w Krakowie). Ponadto wystąpiła w spektaklu-oratorium: „Pamiętniki z powstania warszawskiego” z muzyką Jerzego Satanowskiego w reżyserii Krystyny Jandy oraz  premierowych wykonaniach kompozycji i aranżacji Nikoli Kołodziejczyka, m. in. „Koncertu  Brzezińskiego” (Filharmonia Łódzka), „Śpiewników domowych Moniuszki” (Filharmonia w Szczecinie), „Chord Nation” (Studio im. W. Lutosławskiego w Warszawie).

Kontynuuje poszukiwania swojego języka muzycznego: pisząc teksty, komponując nowe utwory i koncertując z Big Bandem Konglomerat, Orkiestrą Nikoli Kołodziejczyka oraz ze swoim zespołem. Właśnie ukazał się nowy, autorski album artystki w wersji CD i na winylu zatytułowany „Fala”.

agakiepuszewska.com

facebook.com/agakiepuszewska

instagram.com/agakiepuszewska


Iwona KmiecikWokalistka, kompozytorka, pianistka, producentka. Absolwentka Wydziału Kompozycji, Interpretcji, Edukacji i Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, specjalność: wokalistyka jazzowa(2011). Obecnie wykładowca na tejże uczelni. Doktorantka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Kształciła się pod okiem takich artystów jak: Judy Bady, Gerald Trottman, Peter Francis, Lora Szafran, Grażyna Auguścik. W 2013 wydała debiutancki album „Kolor Szlachetności”(4everMusic/Warner) z autorskimi kompozycjami.

Współtworzy takie projekty jak:

  • Opera „Czarodziejska Góra” Pawła Mykietyna na podstawie powieści
    Thomasa Manna w reżyserii Andrzeja Chyry;
  • Spektakl /Oratorium „Pamiętnik z powstania warszawskiego” Mirona
    Białoszewskiego w adaptacji/reżyserii Krystyny Jandy, do muzyki
    Jerzego Satanowskiego;
  • Kwadrofonik i Goście – wspólne wykonania słynnej kompozycji
    Steve Reich’a „Music for 18 Musicians”.

Laureatka m. in. Grand Prix „Międzynarodowego Krokus Jazz Festival” w Jeleniej Górze, Nagrody Głównej na „Ogólnopolskim Przeglądzie Zespołów Jazzowych i Bluesowych ” w Gdyni.