Galeria z koncertu
Claudio Monteverdi

Lamento d'Arianna

Robert Zuidam

Berliner Chorbuch

Claudio Monteverdi

Lamento della ninfa

Franz Schubert

Gesang der Geister über den Wassern

Hugo Distler

Der Feuerreiter

Ralph Vaughan Williams

The Cloud-Capp'd Towers (z Trzech pieśni do słów Szekspira)

Rudolf Mauersberger

Wie liegt die Stadt so wüst

Gustav Mahler / Clytus Gottwald

Ich bin der Welt abhanden gekommen

Michael Alber
Dyrygent
RIAS Kammerchor

Utwory tego koncertu obejmują 400 lat historii muzyki, ale układają się w całość spójną i przemyślaną. To refleksja o żywiołach wody i ognia. A także medytacja o metamorfozach miejsc i miast. Jest to też rozważanie o pamięci, która, nie bez żalu, przechowuje przez jakiś czas ślady świata, który podlega nieustannej przemianie. W końcu także te obrazy pamięci ulegają zatarciu. Muzyka niesiona słowem, słowo ożywione muzyką – same są wyrazem owego przemiennego strumienia życia.


Michael Alber– dyrygent. W latach 1993–2012 był dyrektorem chóru Opery w Stuttgarcie. W tym czasie aż dziewięć razy (ostatni raz w swoim ostatnim sezonie) chór ten otrzymał tytuł „zespołu operowego roku”.

Od 2012 jest profesorem dyrygentury chóralnej w Staatliche Hochschule für Musik w Trossingen. Na stałe współpracuje z takimi zespołami jak RIAS Kammerchor, Chórem Radia Bawarskiego, SWR Vokalensemble, chórem Radio France oraz zespołem instrumentalnym Ascolta, z którymi realizuje liczne koncerty, próby teatralne i inne produkcje.

Brał również udział w festiwalu RuhrTriennale, podczas którego, z zespołem wokalnym Chorwerk Ruhry, przygotował kilka oper, wśród nich Helmuta Lachenmanna Dziewczynkę z zapałkami. Michael Alber ma na swoim koncie wiele prawykonań, w tym kompozycje takich twórców jak Hans Thomall i Marco Stroppa.

Obok dzieł awangardowych artysta interpretuje utwory z epok dawniejszych, od baroku począwszy, w różnych gatunkach – a cappella, oratoryjnych i symfonicznych z wykorzystaniem chóru.

W swoim dorobku posiada również liczne nagrania dla radia i wytwórni płytowych zrealizowane z zespołami Deutscher Kammerchor oraz Orpheus Vokalensemble, a wśród nich pierwsze nagranie dzieł chóralnych Franza Schrekera


RIAS Kammerchorspotyka się z entuzjastycznym przyjęciem na całym świecie. Jego profil artystyczny jest jedyny w swoim rodzaju. Pośród chórów profesjonalnych zespół ten jest pionierem w historycznej praktyce wykonawczej. Od momentu założenia zespołu, w 1948, RIAS (skrót: Radio in the American Sector, czyli ‘radio w amerykańskim sektorze’, pochodzi od miejsca założenia, które znajdowało się w amerykańskiej strefie okupacyjnej Berlina) stało się wzorcowym przykładem organizacji promującej modernistyczną i współczesną muzykę. W kontekście tej działalności interpretacje dzieł zarówno klasycyzmu, jak i romantyzmu nabrały intensywniejszej barwy oraz głębi. Od 2007 kierownikiem artystycznym i dyrygentem Chóru jest Hans-Christoph Rademann, który rozpoczął nowy etap w zakresie doboru repertuaru oraz kształtowania brzmienia zespołu.

W 2013 Chór Kameralny RIAS otrzymał honorową nagrodę Nachtigall, przyznawaną przez niemiecką krytykę płytową. Trzy lata wcześniej został wyróżniony przez brytyjskie wydawnictwo Gramophone i znalazł się w pierwszej dziesiątce najlepszych chórów na świecie.

Chór kameralny RIAS wraz z takimi zespołami jak Rundfunk-Sinfonieorchester oraz Rundfunkchor Berlin należy do grupy zespołów wykonawczych Radia Niemieckiego, którego udziałowcami jest Federacja Republiki Niemieckiej, miasto Berlin oraz rozgłośnia radia Berlin-Brandenburg.