Franz Schubert

Fahrt zum Hades (Mayrhofer)

Der Sieg (Mayrhofer)

Der Strom (Schubert?)

Aus Heliopolis II (Mayrhofer)

Das Abendrot (Schreiber)

Hugo Wolf

Harfenspieler I, Wer sich der Einsamkeit ergibt (Goethe)

Harfenspieler II, An die Türen will ich schleichen (Goethe)

Harfenspieler III, Wer nie sein Brot mit Tränen aß (Goethe)

Hugo Wolf

Trzy pieśni do słów Michała Anioła

Wohl denk ich oft an mein vergangenes Leben

Alles endet, was entsteht

Fühlt meine Seele das ersehnte Licht von Gott

Rudi Stephan

Dwie poważne pieśni

Am Abend (Günther)

Memento vivere (Hebbel)

Hugo Wolf

Grenzen der Menschheit (Goethe)

Abendbilder (Lenau)

Richard Strauss

Das Tal (Uhland)

Der Einsame (Heine)

Im Spätboot (Meyer)

Franz-Josef Selig
bas
Gerold Huber
fortepian

Początki pieśni romantycznej są niepozorne. Zaczęło się od prób naśladowania „pieśni gminnej” (Volkston). Ale stopniowo wykształcił się język muzyczny zdolny oddać niuanse i głębie przeżyć, o jakich muzyka nigdy wcześniej nie śniła.

Romantyzm był epoką penetracji życia wewnętrznego, bo tam właśnie „prowadziła tajemnicza droga” – jak głosi sławna formuła Novalisa. Duchowość romantyczna odkrywała „wewnątrz” nie tylko promienie niewysłowionych tajemnic, lecz także przepastne pokłady cierpienia. Zwłaszcza twórczość największych pieśniarzy niemieckich i austriackich – od Schuberta, po Wolfa i Straussa – jest tym ciemnym tonem nasycona. Układ recitalu pozwala nam zakosztować nocy romantycznej w obu wymiarach – mistycznym i tragicznym.


Franz-Josef Selig

Franz-Josef SeligSolista na arenie międzynarodowej ma ugruntowaną pozycję jednego z najlepszych wykonawców partii basowych. Artysta studiował najpierw muzykę sakralną w Staatliche Hochschule für Musik w Kolonii, a następnie w klasie śpiewu Claudio Nicolai. Gościnnie występuje jako Gurnemanz, król Marke, Sarastro, Rocco, Osmin, Daland, Fiesco i Fasolt na najlepszych scenach operowych (m.in. w Operze Wiedeńskiej, Bawarskiej Operze Narodowej, Teatro alla Scala w Mediolanie i Metropolitan Opera w Nowym Jorku) oraz podczas takich festiwali jak Festiwal w Bayreuth czy w Salzburgu.

W sezonie 2015/16 Franz-Josef Selig bierze udział w wielu interesujących projektach, m.in. w Poppei Monteverdiego (Seneka) w Teatrze w Wiedniu (Spinosi/Guth), w realizacji półscenicznego przedstawienia Peleas i Melisanda (Arkel) w Filharmonii Berlińskiej z London Symphony Orchestra (Rattle/Sellars), w Fideliu (Rocco) w Bawarskiej Operze Narodowej (Mehta/Bieito) oraz Parsifalu (Gurnemanz) w Teatro Real w Madrycie (Bychkov/Guth).

Artysta ma na swoim koncie wiele dzieł zarejestrowanych na CD i DVD, m.in. Pasję wg św. Mateusza Bacha, Czarodziejski flet Mozarta (The Royal Opera, London/Sir Colin Davis), Don Giovanniego (Wiener Staatsoper/Riccardo Muti), Wesele Figara (Salzburg Festival/Nikolaus Harnoncourt), Uprowadzenie z seraju (Gran Teatre del Liceu/Ivor Bolton/Christoph Loy) czy Koronację Poppei (Gran Teatre del Liceu/David Alden/Harry Bicket). Nagranie DVD Pierścienia Nibelunga (DG, Metropolitan Opera w Nowym Jorku, 2010), w którym Franz-Josef Selig wystąpił w roli Fasolta, otrzymało w roku 2013 nagrodę Grammy.


Gerold HuberPochodzący z Monachium Gerold Huber regularnie występuje jako pianista-akompaniator na festiwalach Schubertiade w Schwarzenbergu, Schwetzingen Festival i Rheingau Music Festival oraz w słynnych salach koncertowych, m.in. w Filharmonii w Kolonii, Alte Oper we Frankfurcie, Konzerthaus i Musikverein w Wiedniu, Concertgebouw w Amsterdamie, Wigmore Hall w Londynie, Großes Festspielhaus w Salzburgu, Lincoln Center i Carnegie Hall czy Armory w Nowym Jorku i Muzeum d’Orsay w Paryżu.

W roku 1998 – wraz z barytonem Christianem Gerhaherem – artystę wyróżniono Międzynarodową Nagrodą Pro Musicis Paryż/Nowy Jork. W roku 2001 został laureatem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Johanna Sebastiana Bacha w Saarbrücken.

Pianista współpracuje z wieloma światowej sławy śpiewakami, między innymi z Christiane Karg, Christiną Landshamer, Ruth Ziesak, Mojką Erdmann, Michaelem Nagym, Maximilianem Schmittem i Franzem-Josefem Seligem.

Jako solista ma w swoim repertuarze dzieła Bacha, Beethovena, Brahmsa i Schuberta. Występował z recitalami w Monachium, Ratyzbonie, w Teatrze Miejskim des Romains we Francji, podczas Letniego Festiwalu Kulturalnego w Kassel oraz New Zealand Festival w Wellington.

Oprócz dwóch solowych albumów z utworami Beethovena i Schumanna zrealizował wiele nagrań płytowych wspólnie z Christianem Gerhaherem. Jego dyskografia obejmuje również Pieśni Schuberta nagrane z Bernardą Fink (Harmonia Mundi France), współpracę z Ruth Ziesak (Liszt dla Berlin Classics, Haydn i Mahler/Zemlinsky dla wytwórni Capriccio, Mendelssohn dla AVI) oraz nagrania z Maximilianem Schmittem (muzyka Klary i Roberta Schumannów/Piękna Młynarka Schuberta dla Oehmsclassic).