Sala Kameralna NOSPR

Program

Joseph Haydn

Kwartet smyczkowy G-dur Hob. III 75

Béla Bartók

V Kwartet smyczkowy Sz. 102, BB 110

Antonín Dvořák

XII Kwartet smyczkowy Amerykański  F-dur op. 96

Jerusalem Quartet

Gdy Joseph Haydn (1732–1809) pisał swoje pierwsze Divertimenti, grywane później à quattro przez muzykalnego barona Fürnberga i jego przyjaciół, nie sądził, że jego Kwartety wkrótce trafią na salony. A gdy już trafiły – że będą kiedyś wykonywane w wielkich salach koncertowych, w Londynie, Wiedniu, dziś w Katowicach. Rozwój gatunku dokonywał się nieustannie, w każdej jednak chwili mistrzostwo „ojca kwartetu smyczkowego” widzimy jak na dłoni: Haydn myśli zarówno o wykonawcach, jak i o słuchaczu, nie wypiera się swojskiej nuty, lecz łączy ją z najbardziej wyszukanymi środkami harmonii i kontrapunktu. Słowem: w swojej sztuce zawsze odnajduje tak trudny „złoty środek”. Jak choćby w późnym Kwartecie G-dur (1796-–1797) dla hrabiego Erdődy Erdödy, gdzie cała historia rozpoczyna się od prostej, ludowej – rzec można nawet: banalnej „melodyjki”... Do rdzenia ludowości – tym razem węgierskiej, lecz archetypicznej, „niecygańskiej” – sięgnie też Béla Bartók (1881–1945) w mistrzowskim V Kwartecie (1934). I tu również – delektując się urokiem owej pra--węgierskiej „dawności” – podziwiać możemy mistrzowską pracę kompozytorską w całkowicie nowym już, XX-wiecznym materiale dźwiękowym. Zaś Antonína Dvořáka (1841–1904) Kwartet F-dur „Amerykański” (1893), „ufundowany” na bazie pentatonicznego materiału tematycznego, to bodaj najwspanialszy przykład, że w muzyce kameralnej możliwe są prawdziwe „przeboje”. Bo – niczego nie ujmując pierwszym trzem częściom! – jakże przejść tu obojętnie obok  kapitalnego, „westernowego” finału dzieła?!


fot. Felix Broede
fot. Felix Broede

Jerusalem QuartetAlexander Pavlovsky – skrzypce
Sergei Bresler – skrzypce
Ori Kam – altówka
Kyril Zlotnikov – wiolonczela

Jerusalem Quartet od swojego debiutu w roku 1996 cieszy się uznaniem międzynarodowej krytyki. Bogaty repertuar muzyków sięga od klasycznego kanonu kameralistyki po najnowsze dzieła przeznaczone na kwartet smyczkowy.

Do tej pory Jerusalem Quartet występował z powodzeniem w Europie i Stanach Zjednoczonych: w Wigmore Hall w Londynie, Tonhalle w Zurychu, Herkulessaal w Monachium, Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu, Elbphilharmonie w Hamburgu, w Nowym Jorku, Chicago, Los Angeles, Filadelfii i Waszyngtonie. Regularnie otrzymuje zaproszenia do udziału w prestiżowych festiwalach: w Verbier, Szlezwiku-Holsztynie, Salzburgu czy Petersburgu (Białe Noce).

W bieżącym sezonie artystycznym zespół wystąpił m.in. z Pinchasem Zukermanem oraz Amandą Forsyth podczas amerykańskiego tournée. W programie koncertów znalazły się sekstety R. Straussa, A. Schönberga i P. Czajkowskiego. W marcu Jerusalem Quartet wziął udział w projekcie muzycznym, poświęconym dziełom kameralnym J. Brahmsa, z udziałem klarnecistki Sharon Kam i pianisty Matana Porata. W maju artyści wystąpią z kolei m.in. w Wigmore Hall, prezentując sześć kwartetów B. Bartóka.

Zespół związany jest z wytwórnią Harmonia Mundi. Album zawierający kwartety J. Haydna oraz F. Schuberta nagrodzony został wieloma nagrodami, w tym Diapason d’Or oraz BBC Music Magazine Award. Jeszcze w tym roku pojawi się unikatowe nagranie zespołu, zawierające muzykę żydowską Europy Centralnej, powstałą w dwudziestoleciu międzywojennym. Wraz z izraelską śpiewaczką, Hilą Baggio, kwartet planuje zarejestrować kolekcję żydowskich piosenek kabaretowych w języku jidysz, popularnych w Warszawie tamtego okresu.