Sala Koncertowa NOSPR

Program

Fanny Mendelssohn

Uwertura C-dur

Clara Schumann

Koncert fortepianowy a-moll op. 7

Riccardo Minasi
Dyrygent
Mozarteumorchester Salzburg
Luisa Imorde
fortepian

Mimo że Fanny Mendelssohn (1805–1847) była „cudownym dzieckiem”, jak jej brat Felix, to jako kobieta nigdy nie mogła rozwinąć kariery muzycznej. Komponowanie miało być według słów jej ojca ornamentem do bycia żoną i matką. Uwertura C-dur (1832) jest właściwie jedyną kompozycją orkiestrową Fanny wśród wielu jej pieśni, utworów fortepianowych i kameralnych.

Clara Schumann (1819–1896) należała do najwybitniejszych pianistek XIX wieku. Jako kompozytorka żyła w cieniu swojego męża Roberta, jako pianistka miała świadomość swojego geniuszu i była oklaskiwana na estradach w całej Europie. Spośród jej utworów wyróżnia się trzyczęściowy, błyskotliwy Koncert fortepianowy a-moll op. 7 (1835), który ukończyła jako szesnastolatka, wiele lat przed koncertem na ten sam instrument jej męża.

Liczne podróże brata Fanny – Felixa Mendelssohna (1809–1847) – przyczyniły się do popularyzacji jego muzyki i inspirowały go do tworzenia. Symfonia włoska op. 90 (1833) powstała po podróży po Włoszech, którą Mendelssohn odbył w latach 1830–1831. Robert Schumann powiedział o niej, że jest to dzieło, które stanowi kompensację włoskości dla słuchacza, który nigdy nie był w Italii.

Wojciech Stępień


Riccardo Minasi

Riccardo MinasiDyrygent i skrzypek o międzynarodowej renomie, uznany przez krytyków za jeden z największych talentów ostatnich lat.

Pełni funkcję pierwszego dyrygenta i kierownika artystycznego  Mozarteumorchester Salzburg. Wśród ostatnich odniesionych przez Minasiego sukcesów znajdują się debiut z Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra oraz koncerty z NDR Radiophilharmonie, Stavanger Symphony Orchestra, Orchestre de Chambre de Lausanne, Portland Baroque Orchestra czy Los Angeles Chamber Orchestra. Do najważniejszych wydarzeń nadchodzącego sezonu artystycznego należą z kolei debiut z Konzerthausorchester Berlin, interpretacje repertuaru sięgającego od dzieł Bachowskich do Wagnerowskich z Orchestre National de Lyon oraz projekty operowe m.in. “Uprowadzenie z Seraju” W.A. Mozarta w Opernhaus Zürich i “Alcina” G.F.Haendla w Hamburgische Staatsoper. Jako solista i koncertmistrz występował z takimi zespołami jak Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Accademia Bizantina, Il Giardino Armonico, Le Concert des Nations, Al Ayre Español, Orquesta Barroca de Sevilla and Orquesta Sinfónica de Madrid. Minasi stale współpracuje również z artystami tej miary, co Veronika Eberle, Bryn Terfel, Franco Fagioli, Jean-Guihen Queyras, Victoria Mullova, Reinhard Goebel, Luca Pianca, Christophe Coin i Albrecht Mayer. Wśród jego bogatej dyskografii znajdują się albumy zarejestrowane m.in z Joyce DiDonato, Ann Hallenberg czy Philippem Jaroussky’m. Aż cztery albumy z udziałem dyrygenta zostały wyróżnione nagrodą Echo Klassik w roku 2016. Ze znakomitym przyjęciem światowej krytyki spotkał się album zawierający “Sonaty różańcowe” Heinricha Bibera w wykonaniu Minasiego, który znalazł się w finale Midem Classical Awards


© Nancy Horowitz
© Nancy Horowitz

Mozarteumorchester SalzburgSalzburska Orkiestra Mozarteum, specjalizująca się w wykonawstwie dzieł klasyków wiedeńskich, należy do najważniejszych ambasadorów kultury muzycznej Austri na arenie międzynarodowej.

Swymi początkami sięga jeszcze Przykatedralnego Towarzysta Muzyki Sakralnej i Mozarteum, założonych w 1841 roku przy wsparciu wdowy po Wolfgangu Amadeuszu Mozarcie, Konstancji oraz ich dwóch synów. Nad brzmieniem orkiestry pracowali tak wybitni dyrygenci jak Leopold Hager, Hans Graf, Hubert Soudant oraz Ivon Bolton. Obecnie pierwszym dyrygentem zespołu jest  Riccardo Minasi, który z sukcesem kontynuuje artystyczną ścieżkę wytyczoną przez swoich poprzedników. Salburska orkiestra Mozarteum prowadzi intensywną działalność koncertową w kraju i poza jego granicami, od dekad ciesząc się niezmiennym uznaniem światowej krytyki. Znana jest m.in. z dwóch stałych serii koncertowych, cieszących się wielkim zainteresowaniem melomanów odwiedzających rodzinne miasto Mozarta: Koncertów Czwartkowych oraz Niedzielnych Poranków Muzycznych w słynnej Wielkiej Sali Festiwalowej.  Udział Mozarteumorchester w produkcjach operowych z udziałem najwybitniejszych artystów stanowi centralne wydarzenie corocznego Salzburger Festspiele. Zespół bierze również udział w słynnym Mozartwoche, koncertach organizowanych w Salzburg Kulturvereinigung oraz projektach operowych i baletowych w Salzburg Landestheater. Działalność orkiestry dokumentuje imponująca dyskografia, obejmująca również muzykę współczesną: nagranie Symfonii nr 1. Hansa Rotta zostało wyrónione Echo Klassik Award (2017).


Luisa  Imorde

Luisa ImordeJedna z najbardziej utalentowanych pianistek młodego pokolenia. Studiowała w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii oraz w Mozarteum w Salzburgu w klasie Jacques’a Rouviera. Występowała na jednej scenie z Marthą Argerich, Fazilem Sayem i Marie-Luise Neunecker. Regularnie współpracuje z niemieckim kompozytorem Jörgiem Widmannem.

Poza sferą wykonawczą, artystka została doceniona przez światową krytykę za precyzyjnie i pomysłowo konstruowany repertuar: jej pierwsza płyta, Zirkustänze, zawierająca dzieła autorstwa Jörga Widmanna oraz Roberta Schumanna, zdobyła wyróżnienie Star of the Month czasopisma „Fono Forum”. Wydanym w lutym tego roku albumem L’affaire d’honneur Imorde rozpoczęła współpracę z wytwórnią Berlin Classics. Premiera albumu miała miejsce w oryginalnej lokacji pianistycznego pojedynku Josepha Wölfla i Ludwiga van Beethovena – Villi Xaipe w pobliżu parku pałacu Schönbrunn w Wiedniu. Artystka zarejestrowała również koncert fortepianowy Clary Schumann wraz z orkiestrą Bremer Philharmoniker pod kierownictwem Marie Jacquot.

Luisa Imorde występowała m.in. podczas Mozartwoche w Salzburgu, gdzie wzięła udział w austriackiej premierze dwóch koncertów Elliotta Cartera. Z entuzjastycznym przyjęciem krytyków i publiczności spotkała się jej interpretacja koncertu fortepianowego Trauermarsch Jörga Widmanna w Konzerthaus w Detmold.

W nadchodzącym sezonie artystycznym pianistka wystąpi m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Musikverein w Wiedniu oraz Elbphilharmonie w Hamburgu.