Sala Koncertowa NOSPR

Program

Joseph Haydn

Symfonia C-dur La Roxelane Hob. I:63

Symfonia B-dur La Reine Hob. I:85

Riccardo Minasi
Dyrygent
Mozarteumorchester Salzburg

Historia muzyki nazwała Josepha Haydna (1732–1809) „ojcem klasycznej symfonii” – i nie chodzi tu bynajmniej o imponującą liczbę 108 dzieł, które w tym gatunku pozostawił, lecz głównie o niezwykłą, blisko czterdziestoletnią drogę, jaką przeszedł od niewielkich, wdzięcznych symfonii galant po pełne rozmachu i artystycznego kunsztu ostatnie Symfonie londyńskie. Niewielka jedynie część symfonii Haydna zagościła na stałe w salach koncertowych – któż nie zna „Niespodzianki”, „Zegarowej”, „Wojskowej”? Inne pojawiają się w programach znacznie rzadziej, szczególnie te wcześniejsze, związane często z praktyką tzw. wykonań historycznych, na dawnych instrumentach. Koncert salzburskiej orkiestry Mozarteum jest wyjątkową okazją do poznania trzech znakomitych symfonii ze środkowego okresu twórczości Haydna, a formuła programowa tegorocznego Festiwalu sprawiła, iż układają się one w szczególną kolekcję – symfonii „kobiecych”. To 63. Symfonia C‑dur „La Roxelane” (1779), z wdzięcznymi wariacjami na temat melodii napisanej przez Haydna do sztuki Soliman II, czyli Trzy sułtanki Charles’a Simona Favarta (sztuka traktuje m.in. o losach pięknej Roksolany, czyli „naszej” Aleksandry/Anastazji Lisowskiej, znanej też jako Hürrem), 85. Symfonia B-dur „La Reine” (1785), jedna z sześciu Symfonii paryskich, zamówionych na cykl Concert de la Loge Olympique, ponoć ulubiona przez Marię Antoninę, oraz „fanfarowa” – z trąbkami i kotłami – 48. Symfonia C-dur „Maria Theresia” (1769), którą tradycja połączyła z wizytą cesarzowej Austrii na dworze Esterházych. Chyba nie sposób poznać wszystkie symfonie, ale koncert „Mozarteum” z pewnością pozwala odrobić kolejną lekcję „w tym temacie”.

Stanisław Kosz


Riccardo Minasi

Riccardo MinasiDyrygent i skrzypek o międzynarodowej renomie, uznany przez krytyków za jeden z największych talentów ostatnich lat.

Pełni funkcję pierwszego dyrygenta i kierownika artystycznego  Mozarteumorchester Salzburg. Wśród ostatnich odniesionych przez Minasiego sukcesów znajdują się debiut z Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra oraz koncerty z NDR Radiophilharmonie, Stavanger Symphony Orchestra, Orchestre de Chambre de Lausanne, Portland Baroque Orchestra czy Los Angeles Chamber Orchestra. Do najważniejszych wydarzeń nadchodzącego sezonu artystycznego należą z kolei debiut z Konzerthausorchester Berlin, interpretacje repertuaru sięgającego od dzieł Bachowskich do Wagnerowskich z Orchestre National de Lyon oraz projekty operowe m.in. “Uprowadzenie z Seraju” W.A. Mozarta w Opernhaus Zürich i “Alcina” G.F.Haendla w Hamburgische Staatsoper. Jako solista i koncertmistrz występował z takimi zespołami jak Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Accademia Bizantina, Il Giardino Armonico, Le Concert des Nations, Al Ayre Español, Orquesta Barroca de Sevilla and Orquesta Sinfónica de Madrid. Minasi stale współpracuje również z artystami tej miary, co Veronika Eberle, Bryn Terfel, Franco Fagioli, Jean-Guihen Queyras, Victoria Mullova, Reinhard Goebel, Luca Pianca, Christophe Coin i Albrecht Mayer. Wśród jego bogatej dyskografii znajdują się albumy zarejestrowane m.in z Joyce DiDonato, Ann Hallenberg czy Philippem Jaroussky’m. Aż cztery albumy z udziałem dyrygenta zostały wyróżnione nagrodą Echo Klassik w roku 2016. Ze znakomitym przyjęciem światowej krytyki spotkał się album zawierający “Sonaty różańcowe” Heinricha Bibera w wykonaniu Minasiego, który znalazł się w finale Midem Classical Awards


© Nancy Horowitz
© Nancy Horowitz

Mozarteumorchester SalzburgSalzburska Orkiestra Mozarteum, specjalizująca się w wykonawstwie dzieł klasyków wiedeńskich, należy do najważniejszych ambasadorów kultury muzycznej Austri na arenie międzynarodowej.

Swymi początkami sięga jeszcze Przykatedralnego Towarzysta Muzyki Sakralnej i Mozarteum, założonych w 1841 roku przy wsparciu wdowy po Wolfgangu Amadeuszu Mozarcie, Konstancji oraz ich dwóch synów. Nad brzmieniem orkiestry pracowali tak wybitni dyrygenci jak Leopold Hager, Hans Graf, Hubert Soudant oraz Ivon Bolton. Obecnie pierwszym dyrygentem zespołu jest  Riccardo Minasi, który z sukcesem kontynuuje artystyczną ścieżkę wytyczoną przez swoich poprzedników. Salburska orkiestra Mozarteum prowadzi intensywną działalność koncertową w kraju i poza jego granicami, od dekad ciesząc się niezmiennym uznaniem światowej krytyki. Znana jest m.in. z dwóch stałych serii koncertowych, cieszących się wielkim zainteresowaniem melomanów odwiedzających rodzinne miasto Mozarta: Koncertów Czwartkowych oraz Niedzielnych Poranków Muzycznych w słynnej Wielkiej Sali Festiwalowej.  Udział Mozarteumorchester w produkcjach operowych z udziałem najwybitniejszych artystów stanowi centralne wydarzenie corocznego Salzburger Festspiele. Zespół bierze również udział w słynnym Mozartwoche, koncertach organizowanych w Salzburg Kulturvereinigung oraz projektach operowych i baletowych w Salzburg Landestheater. Działalność orkiestry dokumentuje imponująca dyskografia, obejmująca również muzykę współczesną: nagranie Symfonii nr 1. Hansa Rotta zostało wyrónione Echo Klassik Award (2017).