Sala Kameralna NOSPR
Kup bilet
Hanna Kulenty

"GG Concerto" na klawesyn i orkiestrę smyczkową

Eugeniusz Knapik

"Przystępuję do ciebie" na mezzosopran i orkiestrę kameralną do słów Edwarda Stachury

Erich Wolfgang Korngold

Serenada symfoniczna B-dur na orkiestrę smyczkową op. 39

Robert Kabara
Dyrygent
Śląska Orkiestra Kameralna
Gośka Isphording
klawesyn
Urszula Kryger
mezzosopran

Erich Wolfgang Korngold (1897–1957) wystartował w bardzo młodym wieku w aureoli „nowego Mozarta” czy „Mendelssohna XX wieku”. Eugeniusz Knapik (*1951) i Hanna Kulenty (*1961) zdobyli uznanie w latach studenckich. Potem Korngold, po chudszych latach w roli twórcy operowego, osiągnął oskarową sławę kompozytora filmowego, by ostatecznie powrócić do twórczości autonomicznej. Polska dwójka pozostała przy „muzyce poważnej”, atrakcyjnie łącząc indywidualną substancję z wyrazistymi odniesieniami do tradycji: późnoromantycznego symbolizmu u Knapika, muzyki minimalistycznej i repetycyjnej u Kulenty.

Czteroczęściowa Serenada symfoniczna (1947–1948) Korngolda nawiązuje do bogatej tradycji znaczonej nazwiskami Czajkowskiego, Dvořáka, Karłowicza. GG Concerto (2009) Kulenty to tour de force klawesynu, dominującego nad towarzyszącą orkiestrą. Przystępuję do ciebie (2001) Knapika, liryczny monolog do miłosnego wyznania Edwarda Stachury, jest pierwszą – ale, jak zapowiada kompozytor, zapewne nie ostatnią – wyprawą na terytorium twórczości „kultowego” poety.

 

Rafał Augustyn


Robert Kabara

Robert KabaraRobert Kabara, w grudniu 2013 roku uroczystym koncertem zainaugurował współpracę jako I dyrygent Śląskiej Orkiestry Kameralnej w Katowicach.

Swoje doświadczenia wyniósł z wieloletniej pracy z takimi orkiestrami jak m.in.: Sinfonią Varsovia oraz na zaproszenie Jerzego Semkowa w Montpellier /Francja/, jak również pełniąc rolę pierwszego koncertmistrza stworzonej przez Krystiana Zimermana Polish Festival Orchestra, z którą odbył światowe tournée po dwóch kontynentach dla uczczenia 150. rocznicy śmierci F. Chopina. Został także wybrany przez włodarzy Krakowa /2009/ jako polski reprezentant w World Orchestra for Peace – wieloetnicznej i wielowyznaniowej grupy najwybitniejszych muzyków z ponad 70 wiodących orkiestr z 40 krajów świata. Muzycy pod batutą Valery’ego Gergieva wystąpili z koncertami w Krakowie i w Sztokholmie dla uczczenia 70 rocznicy wybuchu II wojny światowej.

Jest twórcą orkiestry Sinfonietta Cracovia, której wizerunek i brzmienie tworzył przez ponad 20 lat /1994-2014/, pełniąc funkcję dyrektora, koncertmistrza, solisty i dyrygenta. Sięgając po skrajnie zróżnicowany repertuar – od klasyki kameralnej i symfonicznej poprzez muzykę filmową, jazz i elektronikę – wykreował dziesiątki projektów koncertowych, a także autorskich cykli: ‘La Musica da Camera’, ‘Grand Virtuoso’, ‘Czysta Forma’, ‘Wieniawski Avantgarde’, ‘Via d’Canzona’ oraz Cross-art Festival ‘Russia con Passione’. Współpracował z czołowymi postaciami polskiej dyrygentury, jak m. in. J. Maksymiuk, K. Penderecki, J. Kaspszyk, A. Wit, M.J. Błaszczyk, T. Wojciechowski, jak również gośćmi ze światowej sceny, jak m. in. J. Axelrode, G. Chmura, L. Foster, C. Eschenbach.

Za swoją działalność uhonorowany został przez ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz odznaczeniem Honoris Gratia, które otrzymał z rąk prezydenta Miasta Krakowa podczas uroczystych obchodów XV-lecia działalności Sinfonietty Cracovia.

Jest wirtuozem skrzypiec, utytułowanym w wielu międzynarodowych konkursach m. in.: III nagroda podczas IX Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, I nagroda w Australia BIcentennial w Adelajdzie i zdobywcą nagrody specjalnej w Konkursie im. Zino Francescatiego w Marsylii. U początków jego warsztatu skrzypcowego stoją znakomici pedagodzy: Stanisław Lewandowski, Eugenia Umińska i Kaja Danczowska. Doskonalił swój warsztat u takich sław jak A. Gertler, G. Zhislin i Y. Menuhin.

Równolegle występuje także jako altowiolista, grając m.in. w duecie z genialnym skrzypkiem Maximam Vengerovem, a także z solistami młodszego pokolenia: Marianną Vasilevą, Agatą Szymczewską i Anną – Marią Staśkiewicz. Do stałych pozycji jego repertuaru zaliczyć można kompozycje na altówkę Krzysztofa Pendereckiego, które wielokrotnie wykonał pod batutą samego kompozytora m. in. w Krakowie, Alte Oper we Frankfurcie, Konserwatorium Moskiewskim oraz w styczniu 2014 roku podczas Dni Krzysztofa Pendereckiego w ramach 15. Międzynarodowego Muzycznego Festiwalu w Erywaniu /Armenia/.

W 2012 roku po ukończeniu ekskluzywnych studiów dyrygenckich pod okiem maestro Jerzego Maksymiuka – rozpoczął działalność estradową jako dyrygent, koncertując z wieloma orkiestrami i solistami tej miary co Heinz Holliger i Maxim Vengerov, a także Aleną Baevą, Soyoung Yoon czy Janem Lisieckim. Współpracuje w wieloma zespołami, a szczególnym wydarzeniem w jego karierze dyrygenckiej było wykonanie ‘Muzyki na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę’ Beli Bartoka, zrealizowane z połączonymi orkiestrami: Sinfoniettą Cracovia i Sinfonią Iuventus /2012/. W bieżącym kalendarium dyrygował na scenie Konserwatorium Moskiewskiego muzykę Kilara, Góreckiego, Panufnika i Szostakowicza /październik 2013/.

Jest pedagogiem w Akademii Muzycznej w Krakowie w stopniu doktora habilitowanego, a także jurorem międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Otrzymał zaproszenie Towarzystwa im. H. Wieniawskiego, aby w 2016 roku pełnić zaszczytną funkcję jurora XV jubileuszowej edycji Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.

Ma w dorobku liczne nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne, wśród których wyróżnione zostały nagrodą Fryderyka ’98 ‘Pory roku’ Vivaldiego /DUX/, a Diapason d’Or /oraz Diapason HD d’Or/ we Francji otrzymało jego nagranie dla holenderskiej firmy Channel Classics I Koncertu skrzypcowego K. Pendereckiego z Sinfoniettą Cracovia pod batutą kompozytora. Dla francuskiej firmy Arion zarejestrował monograficzną płytę z utworami Witolda Lutosławskiego, a także Andrzeja Panufnika /DUX/.


Śląska Orkiestra Kameralna

Śląska Orkiestra KameralnaNajmłodszy z trzech zespołów artystycznych Filharmonii Śląskiej. Założona w 1981 roku przez kompozytora i dyrygenta prof. Jana Wincentego Hawela, który przez 25 lat pozostawał jej kierownikiem artystycznym.

Od roku 2006 przez kolejne cztery lata funkcję tę pełnił laureat I nagrody VI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, Włoch Massimiliano Caldi. Obecnie orkiestra pracuje pod kierownictwem Roberta Kabary – w jednej osobie utytułowanego w międzynarodowych konkursach (m. in. im. H. Wieniawskiego w Poznaniu i Australia Bicentennial w Adelajdzie) wirtuoza skrzypiec oraz dyrygenta, który doskonalił swój warsztat pod okiem maestro Jerzego Maksymiuka.

Szeroki zakres repertuarowy zespołu jest oryginalnie zróżnicowany: wchodzą weń, obok wielkich klasyków kameralistyki, zarówno kompozycje rzadko grywane (G. Holst, A. Piazzolla, O. Respighi), jak również smyczkowe opracowania wirtuozowskich utworów kameralnych F. Schuberta, F. Mendelssohna, P. Czajkowskiego, D. Szostakowicza.

Śląska Orkiestra Kameralna zdobyła uznanie na scenie międzynarodowej. Jest zapraszana na wiele festiwali i cyklicznych imprez muzycznych, jak: Festival Murten Classics, Le Festival des Voutes w Sud-Vendée, Schubertiade w Schloss Eyb, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Rialp, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Czeskim Krumlowie, Festiwal w Łańcucie, Festiwalu Muzyki Kameralnej Kwartet Śląski i jego goście, czy Muzyka w Starym Krakowie. Zespół koncertował w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Europy, jak Concertgebouw w Amsterdamie, berliński Konzerthaus czy Sala Verdi w Konserwatorium Mediolańskim.

Orkiestra współpracowała z całą plejadą świetnych solistów, pośród których są m. in.: Ivan Monighetti, Shlomo Mintz, Kevin Kenner, Garrick Ohlsson, Eugen Indjić, Bruno Canino, Marianna Vasilieva, Wolfgang Güttler oraz Konstanty Andrzej Kulka, Krzysztof Jakowicz, Kaja Danczowska, Agata Szymczewska, Leszek Możdżer, Andrzej Jagodziński. Występowała także pod znakomitymi batutami dyrygentów: Paula Esswooda, Jerzego Maksymiuka, Mirosława J. Błaszczyka, Tadeusza Wojciechowskiego, a także Marka Mosia.

Zespół dokonał wielu nagrań, które zostały znakomicie przyjęte zarówno przez melomanów jak i krytyków. Do Fryderyków mianowano płytę z koncertem wiolonczelowym Stanisława Moryty z udziałem Tomasza Strahla pod dyrekcją Mirosława J. Błaszczyka (2006), płytę pod tą samą batutą i z udziałem Kaji Danczowskiej, z utworami Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Mikołaja Góreckiego (2013) oraz krążek Missa de Maria a Magdala Pawła Łukaszewskiego (2014). Ta płyta w tym samym roku otrzymała nagrody: Choc de Classica francuskiego miesięcznika Classica, a w Paryżu Orphée d’Or – Grand Prix International du Disque Lyrique. Album 7 widoków w drodze do Krakowa Grzegorza Turnaua z udziałem Śląskiej Orkiestry Kameralnej został nominowany do Fryderyka 2015 w kategorii album roku pop.

Koncertmistrzem zespołu jest Dariusz Zboch, autor wielu aranżacji i opracowań przeznaczonych dla orkiestry, który w latach 2011-2013 pełnił również funkcję kierownika artystycznego zespołu.


Gośka Isphording

Gośka IsphordingAbsolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie i Królewskiego Konserwatorium w Hadze. Umiejętności doskonaliła na kursach w Belgii, Niemczech i Izraelu, a także na studiach mistrzowskich w zakresie wykonawstwa współczesnej muzyki klawesynowej u Annelie de Man w Konserwatorium w Amsterdamie oraz u Elżbiety Chojnackiej w Mozarteum w Salzburgu. Obecnie sama wykłada współczesne techniki klawesynowe w Konserwatorium w Amsterdamie.

Laureatka Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2002) oraz The International Gaudeamus Interpreters Competition w Rotterdamie (2003), finalistka Kamermuziek Concours Almere w Holandii (2004).

Występuje jako solistka i kameralistka, bierze też udział w projektach teatralnych i multimedialnych. Razem z flecistką Karoliną Bäter tworzy duet The Roentgen Connection.

Jest członkiem londyńskiego zespołu The Riot Ensemble, współpracuje też z Ensemble 306, a także ze studiami muzyki elektronicznej STEIM w Amsterdamie i SARC w Belfaście.

Dokonała ponad stu prawykonań utworów kompozytorów takich jak Yannis Kyriakides, Eduarda Moguillansky, Agata Zubel i Pierre Jodlowski; większość z nich dedykowało jej swoje kompozycje. Współpracowała ponadto z takimi twórcami, jak Theo Loevendie, Karlheinz Essl, Joe Cutler, Georg Hajdu, Annelies van Parys, Henry Vega, Sławomir Kupczak oraz solistami i zespołami: Isabel Ettenauer, Anton Lukoszevieze, Arturas Bumšteinas, Camerata Silesia, ensemble Brooomm!, musikFabrik, POW ensemble, Dafô Quartet i Asko/ Schonberg Ensemble. Występowała na wielu międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej m.in. Holland Festival w Amsterdamie, Cross-Linx Festival w Utrechcie, November Music Festival w Den Bosch, Rheingau Music Festival w Stuttgarcie, Progetto Musica / Musica Experimento w Rzymie, Autumn Contemporary Musik Festival w Tallinie Cutting Edge Festival w Londynie, Huddersfield Contemporary Music Festival oraz w Polsce: Audio Art w Krakowie, Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova we Wrocławiu,  Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” w Lublinie

Jest ambasadorką polskiej muzyki współczesnej, którą regularnie prezentuje za granicą.

W repertuarze ma utwory polskich kompozytorów różnych generacji, w tym Aleksandry Gryki, Sławomira Kupczaka, Wojciecha Ziemowita Zycha, Jagody Szmytki, Zbigniewa Bargielskiego, Elżbiety Sikory, Katarzyny Głowickiej, Ewy Trębacz, Henryka Mikołaja Góreckiego i in. Jest adresatką trzech koncertów klawesynowych napisanych z myślą o niej przez  przez Hannę Kulenty, Roderika de Mana i Andrzeja Kwiecińskiego

Nagrała solową płytę z polską muzyką współczesną Per Clavicembalo Moderno (DUX 2008), zarejestrowała też pojedyncze utwory na płytach monograficznych Elżbiety Sikory, Hanny Kulenty, Roderika de Mana, Henriego Vegi, Nico Huijbregtsa. Wzięła ponadto udział w projektach fonograficznych POW Ensemble, The Riot Ensemble oraz Arturasa Bumšteinasa.


Urszula Kryger

Urszula KrygerJest jedną z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek. Ukończyła studia pianistyczne i wokalne w Akademii Muzycznej w Łodzi.

Uczestniczyła w wielu międzynarodowych konkursach muzycznych, otrzymując wysokie nagrody. Do jej największych sukcesów należą zwycięstwa w I Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Wokalistów im. St.Moniuszki w Warszawie (1992), VI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. J. Brahmsa w Hamburgu (1994) oraz 43. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (1994). Odtąd jej karierze towarzyszy niesłabnące zainteresowanie melomanów i krytyki.

W 1995r. wystąpiła w La Scali z recitalem pieśni Fryderyka Chopina.
Rok później z wielkim sukcesem debiutowała na scenie Semper Oper w Dreźnie w operze „Kopciuszek” G. Rossiniego w partii Angeliny. Publiczność polska i wielu krajów świata miała okazję często podziwiać jej kreacje w dziełach oratoryjnych wykonywanych pod batutą tak znakomitych mistrzów, jak: Jan Krenz, Jerzy Semkow, Rafael Frühbeck de Burgos, Sir Colin Davis, Armin Jordan.

Szczególną uwagą obdarza muzykę kameralną – jej sztuka interpretacji pieśni łączy w sobie perfekcyjność z niezwykłą naturalnością. Doceniają to towarzyszący jej muzycy, wśród których znajdują się wybitni pianiści jak: Hartmut Höll, Charles Spencer, Melvyn Tan i Pascal Rogé, klarnecista Paul Meyer, Tokyo String Quartet, Petersen Quartet.

Urszula Kryger dokonała wielu nagrań dla rozgłośni radiowych i firm fonograficznych, takich jak: Decca (Pieśni polskie Poulenca), Hyperion (Pieśni Chopina), CPO (Ballady Löwego), DUX (Duety rosyjskie –Fryderyk 2001, Pieśni Moniuszki oraz Pieśni Karłowicza i Szymanowskiego –Fryderyk 2002, Pieśni Żeleńskiego – Fryderyk 2012, Duety słowiańskie, Duety niemieckie), BNL (Arie Beethovena), Naxos (Pieśni Lutosławskiego), Channel Classics (Szymanowski Complete Songs – Fryderyk 2004), Polskie Radio (K.Szymanowski – Pieśni z orkiestrą), NInA (Mykietyn – Pasja św.Marka)

Artystka wyróżniona została także nagrodą Fundacji im.K.Szymanowskiego za przemyślane i wysoce artystyczne interpretacje pieśni tegoż kompozytora.

Urszula Kryger jest również pedagogiem. Prowadzi liczne kursy mistrzowskie.
Jest profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi.